
9 indsatser på individ-, skole og samfundsniveau
Individ
Projektet skal styrke elevernes oplevelse af eget værd og forpligtelsen overfor fællesskabet samt øge unges trivsel. Det er målet at projektet skal øge andelen af unge, der er aktive i foreningsliv og frivillige organisationer, m.v.
Skole
Erfaringerne skal motivere skoler til at indarbejde samfundsfaget »Medborgerskab og Frivillighed« permanent i skolernes årshjul. Faget forventes at styrke koblingen mellem skole og civilsamfund ligesom der indledes dialog med repræsentanter for resten af grundskolen.
Samfund
Alliancepartnere kan bidrage konkret med relevant viden, samarbejde, engagement samt netværk og tydelige rollemodeller m.v. Effekten forventes at være, at alliancens frivillige organisationer får lettere ved at involvere og motivere unge frivillige.

FRIVILLIGHED PÅ SKOLESKEMAET
Frivillighed skal på de ældste elevers skoleskema. Lærere frikøbes
til at arbejde nysgerrigt og innovativt med at styrke forbindelsen mellem unge og civilsamfundet på baggrund af 5 formulerede dogmer.

NY FAGBESKRIVELSE FOR SAMFUNDSFAGET
Projektet skal undervejs formulere en fagbeskrivelse, som er en nyfortolkning af samfundsfag. Vi kalder faget »Medborgerskab og Frivillighed«.

DEN OFFENTLIGE DAGSORDEN
Debatindlæg i landsdækkende mediers forskellige kanaler skal sætte fokus på frivillighed og civilsamfund. Alliancepartnere engageres i at bidrage og dele for at nå bredt ud.

FORMIDLING AF PROJEKTET
Projektet skal formidles via nyhedsbreve artikler i medlemsmagasiner, ved landsmøder, kurser og konferencer.

ONLINE IDÉBANK
Deltagende skoler deler viden og erfaring i form af undervisningsmateriale, idéer og praksis i en online idébank tilgængelig for hele grundskolen.
Projektets målsætning efter 2 år:
- Flere unge aktive frivillige
- Øget trivsel/social tillid/demokratisk selvtillid blandt de unge
- 20 skoler har indarbejdet en nyfortolkning af samfundsfaget kaldet 'Medborgerskab og Frivillighed' i undervisningen
- Ny forskning om koblingen mellem skole og civilsamfund
- Tydelig offentlig dagsorden om frivillighed og medborgerskab
5 dogmer sikrer elevinvolvering og bred forankring
- Frivilligt engagement skal erfares for at blive en del af børn og unges identitet.
- Frivilligt engagement skal have betydning for andre - uden for skolen.
- Frivillige indsatser skal bero på elevengagement og - involvering.
- Frivilligt engagement forudsætter inkluderende fællesskaber.
- Frivilligt engagement skal forstås bredt - fra foreninger til løst organiserede aktiviteter.
Læs mere

Partnere i Frivillighedsalliancen
Få nyheder fra Frivillighedsalliancen!
Få nyt fra Frivillighedsalliancen via vores nyhedsbreve.
Du kan til enhver tid afmelde dig igen.
TILMELD dig nyhedsbreve.
